Ce este psihologia culorii?
SA 2.5 – Martie 2021, Ungureanu George, Mihalache Roxana
Psihologia culorii este studiul culorilor în raport cu comportamentul uman. Acesta își propune să determine modul în care culoarea ne afectează deciziile de zi cu zi, cum ar fi produsele pe care le cumpărăm.
- Culoarea unei rochii ne obligă la cumpărare?
- Culorile unui pachet ne determină să alegem un brand peste altul?
- Culoarea unei pictograme ne face mai predispuși să facem clic pe ea?
DA!
Semnificațiile culorilor pot avea un impact asupra motivului pentru care preferăm anumite culori decât altele. Aceeași culoare poate avea, de asemenea, semnificatii diferite care sunt dependente de :
- educația noastră
- gen
- locație
- valori
ISTORIA CULORILOR
- Egiptenii – au studiat efectul culorii asupra stării de spirit și au folosit culoarea pentru a obține beneficii holistice.
- Sir Isaac Newton(secolul al XVII-lea) – a observat lumina soarelui trecând printr-o prismă de sticlă și modul în care lumina a fost reflectată în diferite. El a identificat inițial șase nuanțe de lungime de undă: roșu, portocaliu, galben, verde, albastru și violet.
- Psihiatrul elvețian Carl Jung a numit culoarea „limba maternă a subconștientului”. Studiile sale psihologice l-au determinat să dezvolte art-terapia. El credea că auto-exprimarea prin imagini și culori ar putea ajuta pacienții să se refacă după traume sau suferințe.
Cum influențează culorile în marketing?
Semnificația culorii și psihologia culorilor pot avea un impact puternic asupra comportamentului si asupra luării deciziilor. Oamenii fac judecăți subconștiente despre o persoană, mediu sau produs în câteva secunde sau minute. Culoarea joacă un rol în această impresie inițială.
Anumite culori și nuanțe evocă emoție și îi provoaca pe oameni sa acționeze. Acest efect este atât subtil, cât și puternic. Prin alegerea culorii lor în logo-uri, ambalaje, semnalizare și publicitate, mărcile pot influența consumatorii să cumpere din impuls sau să-și aleagă produsul sau serviciul în locul unui concurent.
Gândiți-vă la mărcile preferate și la modul în care predomină anumite culori.
Exemple:
- Logo-uri: roșu aprins – Target sau Netflix?, alb-negru – Nike, galben – Best Buy, Subway
Cercetările au arătat că 93% dintre cumpărători se concentrează asupra aspectului vizual. Și aproape 85 la sută pretinde că culoarea este un motiv principal atunci când fac o achiziție!
Roșu
În timp ce roșul înseamnă pericol, acesta poate fi folosit cu un efect bun în campaniile de marketing care trebuie să provoace emoții puternice. Roșu este asociat cu pasiune și dragoste, dar intensitatea sa puternică semnifică, de asemenea, emoție, determinare și curaj.
Portocaliu
Portocaliul este, de asemenea, o culoare dinamică și energică, dar nu are tonuri de pericol transmis de roșu. Atrage atenția asupra sa pentru natura sa plină de viață și poate fi utilizat cu succes pentru reclame moderne care doresc să se distingă de restul sau pentru campanii cu o piață țintă tânără.
Galben
Galbenul este culoarea minții și a intelectului rezonând cu partea stângă, logică a creierului. Este creativ, tonul noilor idei și al noilor moduri de a face lucrurile. Notele post-it au fost inventate în galben dintr-un motiv foarte bun! Fiind cea mai ușoară nuanță a spectrului, galbenul este înălțător și iluminator, oferind speranță, fericire și distracție.
Cu toate acestea, prea mult galben poate provoca anxietate, nervozitate, neliniște, agitație și confruntare, în special la persoanele care sunt deja stresate. De asemenea, poate sugera nerăbdare, critică și lașitate și poate motiva oamenii să devină excesiv de critici, de judecători și înșelători.
Galbenul mai închis, care se învecinează cu aurul, poate oferi o senzație de prosperitate și securitate și pot fi folosite în mare măsură pentru organizațiile orientate financiar.
Verde
Este despre natură, despre echilibru și creștere. Este odihnitor simbolizând armonia, vindecare și stabilitate.
Verdele mai închis se referă la bani, bogăție și prestigiu, în timp ce verdele mai deschis la culoare se referă la renaștere, creștere și prospețime.
Cu toate acestea, prea mult verde poate duce la sentimente de invidie, lăcomie, gelozieși egoism.
Albastru
Este o culoare care transmite incredere, credibilitate, profesionalism, putere si concentrare. Din acest motiv, albastrul este preferat de catre institutiile financiare. Conform studiilor efectuate, clientii se reintorc cu 15% mai des in magazinele care au aceasta culoare. Albastrul este preferat si in domeniul IT, fiind folosit de marci ca Dell, HP si Facebook.
Negru
Este asociat de cele mai multe ori cu rafinamentul si luxul. Culorile inchise si sobre sunt folosite cu preponderenta in cazul produselor de lux, in contrast cu cele clare si luminoase, care dau impresia unui produs ieftin.
Nici gri-ul nu este de neglijat. Combinarea sa cu negrul a dat rezultate pentru branduri precum Wikipedia, CartoonNetwork sau Honda.
Gri simbolizează practicitate, tradiție și solidaritate, dar prea mult gri poate duce la depresie.
Când prea mult este prea mult!
- Unul dintre elementele care ajută la o mai bună atragere a clientului către un produs/serviciu este crearea unui contrast plăcut din punct de vedere vizual şi estetic.
- Este important ca numărul culorilor utilizate să nu fie o reproducere a curcubeului, fiindcă ochiul uman este foarte senzibil la asocierile de culori şi nuanţe foarte puternice.
- Alegerea culorilor potrivite şi a nuanţelor asociate trebuie să fie realizată într-o deplină comuniune între produs şi ceea ce acesta doreşte să transmită.
- Echilibrul dintre nuanţe şi culori trebuie să fie cel corect, astfel încât acesta să servească scopului: transmiterea corectă, eficientă a mesajului despre brand și atragerea clientului. Mulţi clienţi nu vor putea asocia niciodată culoarea negru și o nuanță de roz cu un brand de motociclete, dat fiind faptul că oamenii care circulă pe motociclete preferă să fie văzuţi ca nişte persoane puternice, care sunt independente şi au forţă. Iar utilizarea rozului în această combinaţie ar fi total deplasată.