SA 1.5 – Nacu Gherasim
Liderul în afaceri este conductorul unui grup implicat într-o anumit afacere.
Liderul în afaceri este un om de încredere, staruitor și inventiv. El poate lansa o noua afacere și își poate dedica toata energia pentru a o duce la bun sfârșit. Talentul de a-i inspira pe ceilalți este una din trasaturile lui specifice. Este un bun orator și știe precis cum sa conduca politica afacerilor. Știe sa stabileasca țeluri și lupta pentru a le atinge cât mai curând posibil. Din această cauza, el nu da dovada întotdeauna de suficienta rezistența pentru a-și urmari afacerea în condiții nefavorabile, încetându-și investiția spre a începe o alta afacere mai promițatoare. Poate întâlni probleme, deoarece câteodata, nu anticipeaza obstacolele. Tendința de a risca prezinta un alt pericol, deoarece liderul se va afla într-un punct critic daca nu analizeaza toate pozițiile pro și contra în timp ce ia o decizie.
Liderul în afaceri trebuie sa dezvolte, pe lânga alte abilitați, așa-numita capacitate de „a ști cum” să conduca o afacere, capacitate care se dezvolta în timp, nefiind înnascuta.
Unele clasificari vizând tipurile de lider s-au împărțit în doua mari categorii:
- Liderul transformațional caracterizat de carisma, motivație, stimulare intelectuala, considerație individuala.
- Liderul tranzacțional, care își bazeaza activitatea pe întărirea probabila. Motivația angajaților este data de promisiunea, prețuirea și rasplata acordata de lider și corecția lor are loc prin reacții negative, amenințari, acțiuni disciplinare.
Conform autorului Max Lindsberg, formula după care acționeaza un lider eficient este următoarea:
Leadership = viziune X motivație X avânt
Majoritatea cercetărilor arată că liderii gândesc strategic, un lider eficient cunoscându-și atât punctele forte cât și limitele.
Să revenim puțin asupra caracteristicilor unui lider eficient, așa cum le vede de data asta Lindsberg, și anume: hotărât, curajos, capabil să atragă, optimist, înțelept, echilibrat, principial, carismatic.
Categoric, nu toți liderii posedă aceste trăsături în întregul lor, însă este clar că toți autorii sunt de acord în privința elementelor de caracter care stau la baza formării unui lider eficient. Este necesar și un context corespunzător pentru a deveni un lider responsabil.
Lindsberg formulează diferențele dintre lider și manager, împărțindu-le în trei categorii sau puncte de vedere: al viziunii, al motivației și al elanului.
- Din punct de vedere al viziunii:
Managerul:
- Face lucrurile cum trebuie;
- Se concentrează asupra prezentului, asupra rezultatelor pe termen scurt și asupra direcției generale de acțiune;
- Caută ordinea;
- Limitează riscurile;
- Apelează mai mult la rațiune decât la memorie.
Liderul:
- Face ceea ce trebuie;
- Se concentrează asupra viitorului, pe rezultatele pe termen lung și asupra orizonturilor;
- Savurează schimbarea;
- Își asumă riscuri;
- Apelează atât la emoție, cât și la rațiune.
- Din punct de vedere al motivației:
Managerul
- Folosește controlul;
- Structurează echipa și o organizează;
- Aplică stimulente;
- Apelează la abordarea „oficială”;
- Pune accentul pe structură, tactică și sisteme.
Liderul
- Se bazează pe încredere;
- Atrage oamenii și îi aliniază la noua direcție;
- Inspiră;
- Apelează la o cauză comună;
- Pune accentul pe valorile esențiale, pe filozofia comună și binele comun.
- Din punct de vedere al elanului
Managerul
- Se orientează spre eficiență;
- Întreabă „cum, când?”
- Administrează;
- Optimizează într-un cadru rigid;
- Exercită autoritatea conferită de poziție.
Liderul
- Se centrează pe eficiență;
- Întreabă „ce, de ce?”
- Inovează;
- Eludează regulile și politicile sau le schimbă;
- Folosește influența personală.
Un alt autor, Zaleznik Abraham delimitează și el diferențele cam în aceleași linii (de altfel, acesta fiind precursor al lui Lindsberg e de presupus că cel din urmă a utilizat lucrările lui Zaleznik ca sursă de documentare), desemnând 12 diferențe dintre cele două grupuri, manageri și lideri:
- Managerii administrează, liderii inovează;
- Managerii întreabă cum și când, liderii întreabă ce și de ce?
- Managerii se concentrează asupra sistemului, liderii se concentrează asupra oamenilor;
- Managerii fac lucrurile cum trebuie, liderii fac ce trebuie;
- Managerii mențin, liderii dezvoltă;
- Managerii se bazează pe control, liderii pe încredere;
- Managerii au o perspectivă pe termen scurt, liderii o perspectivă pe termen lung;
- Managerii acceptă situațiile pe care nu le pot influența ca atare, liderii le sfidează;
- Managerii privesc către finalizarea obiectivului, liderii privesc către noi orizonturi;
- Managerii imită, liderii creează;
- Managerii sunt avansați dintre clasicii ”buni soldați”, liderii sunt caractere individuale;
- Managerii copiază, liderii dau dovadă de originalitate.
Birch Paul vede și el diferențe între leadership și management. El remarcă din nou că, în mare, managerii se preocupă mai mult de sarcinile pe care le au de îndeplinit pe când liderii sunt mult mai preocupați de oameni. Asta nu implică faptul că liderii nu acordă atenție sarcinilor de realizat, ci doar că realizarea sarcinilor se face prin suportul și bunăvoința celorlalți membri ai echipei. Liderul vede oamenii ca oameni, pe când managerul îi consideră o „resursă”.
Astfel, el remarcă faptul că actul conducerii, mai exact fenomenul apariției liderului, nu se manifestă doar ca un fenomen de afaceri, ci și în domenii diverse, fără legătură cu afacerile.
Există însă și autori care contestă acest tip de a privi lucrurile, diferențiind liderii de manageri. Pitcher a făcut o analiză pe baza datelor colectate în decurs de opt ani și a ajuns la concluzia că există trei tipuri de lideri:
„Artistul” – imaginativ, care îi inspira pe ceilalți, vizionar, antreprenor, intuitiv, îndrăzneț și emoțional;
„Meseriașul” – echilibrat, rezonabil, ferm, sensibil, previzibil și demn de încredere;
„Tehnocratul” – cerebral, orientat către detalii, tipicar, cusurgiu, care nu face compromisuri, încăpățânat.
Nici unul dintre aceste trei tipuri de lideri nu oferă obligatoriu un stil corespunzător de conducere și trebuie ca liderul să fie cel potrivit situației, pentru construcție – un „Artist”, pentru consolidarea organizației – un „Meseriaș”, iar dacă avem o treabă neplăcută de rezolvat – un „Tehnocrat”.
Un lider care să aibă toate cele trei seturi de trăsături într-un echilibru perfect este extrem de rar.
În final, diferențele pe care le considerăm a exista sau nu între un manager și un lider țin de perspectivă.
E de remarcat că există multe situații reale în care nu managerul se manifestă ca lider al grupului, ci unul dintre membri este cel care orientează acțiunile echipei într-o direcție anume. Acest aspect este de multe ori generator de conflicte, datorită diferențelor de opinie între liderul de opinie și manager și a faptului că acesta din urmă poate considera că autoritatea îi este pusă la îndoială.
“ Dacă nu te definește o viziune clară a viitorului atunci rămâi cu amintirile trecutului. Majoritatea oamenilor cred mai mult în trecutul lor decât cred în viitorul lor și asta le definește și creează realitatea.”-Dr. Joe Dispenza.
Cele mai importante trăsături esențiale în Leadership.
- Viziunea
Liderii nu trăiesc în trecut și nu sunt definiți de trecutul lor, ei trăiesc în prezent și își dedică viața unei viziuni pe care o au și pe care care nu sunt dispuși să o sacrifice. Ei își focusează permanent atenția și energia în viziunea lor, iar acesta este locul din care își extrag motivația, pasiunea și curajul.
Adevărații lideri din istorie au fost cei care au văzut posibilitățile acolo unde ceilalți nu le-au văzut și au știut să inspire oamenii în așa măsură în care au văzut aceiași posibilitate ca și liderul lor, au creat coeziune în grup și au direcționat energia spre rezultate.
Ei atrag în realizarea viziunii lor oameni care au aceleași valori ca și ei, care își doresc aceleași lucruri și care își doresc și sunt dispuși să se implice total pentru realizarea viziunii, care astfel devine o misiune comună a grupului.
- Integritate și sinceritate
Liderii creează comunități/grupuri de oameni care împărtășesc aceeași viziune și au aceeași misiune ca și ei. La bază stau principiile și valorile comune. Sinceritatea și onestitatea sunt pilonii de susținere ai acestei fundații. Un lider conduce prin exemplu, iar un lider sincer, onest, integru va imprima aceste calități oamenilor.
Fără aceste două trăsături nu poate exista leadershipul, este ca lipsa de oxigen pentru supraviețuire.
Modestia – o caracteristică magică. Un lider modest este un lider cu care toată lumea se poate identifica pentru că se creează o legătură directă.
- Încrederea și credința
Încrederea în sine, încrederea în viziunea lor, încrederea în oamenii lor. Atunci când ești încrezător în tine și în viziunea ta ceilalți vor fi inspirați să facă același lucru, pentru că încrederea este molipsitoare. Iar atunci când credința ta este de nezdruncinat nimic nu te poate opri.
- Curaj
Curajul ca și frica este o stare de spirit. Să ai curaj înseamnă să te arunci în necunoscut și să ai încredere că lucrurile vor ieși bine. Curajul este încrederea într-un viitor mai bun fără să-l poți vedea. Un lider căruia îi lipsește curajul nu se poate numi lider pentru că « adevărată putere stă în acțiune nu în cunoaștere. »
- Știu să inspire
Un lider știe să schimbe starea de spirit a oamenilor. Știți care este starea pe care o aveți atunci când va gândiți la visul vostru măreț…. ? (starea în care simți cum îți crește energia, bucuria, entuziasmul, dorința și puterea de a-ți realiza visul… ?). Asta creează în tine un lider, și nu doar că îți modifică starea într-o stare în care te simți inspirat și energizat dar liderul știe să mențină starea asta și sa o transforme în starea permanenta de a fi, atât pentru el cât și pentru echipa lui.
- 6. Angajament. Implicare. Pasiune
Viziunea se îndeplinește prin dedicare permanentă, prin atenție acordată sarcinilor pe care le ai de făcut, prin implicare, iar atunci când iubești ceea ce faci pasiunea apare de la sine.
Nu trebuie niciodată să faci imposibilul, dar mereu trebuie să faci lucrurile cât de bine poți în momentul respectiv, iar liderul știe acest lucru si in orice moment al vietii lui face lucrurile cat de bine poate.
- Bun comunicator
Liderul comunică în primul rând emoție, pasiune și energie. Un mesaj înțeles este un mesaj transmis cu claritate, concis și simplu. Cuvintele bine alese schimbă oamenii, îi motivează și îi îndeamnă la acțiune.
- Abilități de decizionale
Liderii știu să ia decizii și de cele mai multe ori vorbim despre decizii grele. Își asumă deciziile cu mult curaj și responsabilitate, calculează toate riscurile, previzionează, iar apoi când simt că este momentul potrivit, acționează.
- Asumarea responsabilității
Un lider își asumă întotdeauna responsabilitatea pentru faptele sale iar acest comportament reprezintă și modelul de funcționare al echipei lui, fiecare membru al echipei își va asuma la rândul lui responsabilitatea totală pentru acțiunile sale, nu va căuta să dea vina pe ceilalți ci va căuta să se schimbe el pentru a face față provocărilor.
- Delegare și încredere
Liderul creează lideri, de fapt un lider devine mult mai ușor și mai natural lider atunci când are un model de lider în viața lui care îl inspiră și care îi dă încredere să crească. Și asta face un lider pentru oamenii din viața lui, le deleagă sarcini importante, îi investește cu încredere și este mereu acolo în umbră în caz că este nevoie de suportul lui.
- Creativitate și inovație
Liderul este un vizionar, el vede posibilitățile acolo unde ceilalți nu le văd. Prin natura noastră noi toți suntem creatori, iar liderul este în contact permanent cu partea lui creativă, gândește în afara cutiei și asta îl ajută să aducă elemente inovatoare în muncă lui.
- Empatie. Vulnerabilitate
Liderul are inteligență emoțională bine dezvoltată, are capacitatea de a se pune în pielea celuilalt și astfel reușește să vadă omul dincolo de măști.
Oamenii empatici sunt calzi și înțelegători, știu să susțină emoțional și să ofere suportul lor atunci când ceilalți au nevoie de acest lucru.
Inteligența emoțională este unul dintre punctele forte pe care liderul le are. Știe să își gestioneze bine emoțiile fără să le ascundă sau sa le suprime. Este atent la emoțiile echipei lui și știe să acționeze cu tact.
Liderul este vulnerabil, nu se ascunde după măști și nu își ascunde adevăratele lui emoții. Vulnerabilitatea și puterea sunt două fețe ale aceleiași monede.
Opusul vulnerabilității sunt măștile de protecție care să ne facă să părem puternici în fața noastră și a celorlalți. Dar vulnerabilitatea este sinceritate, autenticitate, deschidere către ceilalți, iar lipsa ei creează rigiditate, duritate și îndepărtarea de ceilalți. De multe ori vulnerabilitatea este trăsătura liderilor obținută cel mai greu, pentru că ai nevoie de mult curaj, de asumare, de sinceritate, de respect față de tine și față de ceilalți că să practici vulnerabilitatea în contextul în care liderii sunt cei « puternici » și asta se așteaptă de la ei , dar adevărată putere stă în vulnerabilitate.
Leadership-ul este, înainte de toate, despre a-i servi pe ceilalți. Oamenii învață din exemplu iar exemplu personal valorează cât toate sfaturile și cât 1000 de cărți.
Omul care știe și poate să-i servească pe ceilalți va duce la multiplicarea modelului, cei din jurul lui vor începe să facă asemenea.
Mai sunt foarte puțini lideri în zilele noastre pentru că majoritatea celor care conduc sunt conduși de scopuri egoiste.
Liderii trebuie să aibă în vedere « totul » nu doar individualitatea și propriile interese. Un lider are în vedere binele și rezultatul general care îi atinge și îi influențează pe toți nu doar pe unii.
Și nu în ultimul rând leadership-ul nu este doar pentru și despre unii oameni, leadershipul este pentru și despre toți oamenii, pentru că noi toți ne conducem viețile noastre și poate suntem responsabili parțial și pentru alții și astfel toți avem nevoie să fim lideri, în primul rând proprii noștri lideri, pentru că dacă nu reușim să ne conducem viața noastră bine atunci cum vom face asta pentru ceilalți ?
Leadership-ul nu este despre a fi cel mai bun, este despre a-i face pe ceilalți să fie mai buni.
Succes in exprimarea liderului din voi!
Cele 10 caracteristici ale unui lider responsabil
Liderii sunt cei care conduc echipa să ajungă la rezultate extraordinare într-o organizație. Îi inspiră prin exemplul său, prin comunicare, prin lecții și provocări pe care le oferă cu încredere.
Care sunt principalele caracteristici ale unui lider?
James M. Kouzes în cartea ”The leadership challenge” prezintă rezultatele cercetării pe 30 de ani despre ce fac liderii și cum toți pot învăța să fie lideri mai buni.
Cercetătorii au vorbit cu oameni din toată lumea, din aproape orice tip de organizație care există, și aproape toate funcțiile. Întrebarea pe care au adresat-o a fost: ”What did you do when you were at your personal best as a leader? ”
Din poveștile lor, comportamentul și ațiunile descrise, au rezultat cele 5 practici ale leadershipului exemplar: modelează calea, inspiră pentru o viziune împărtășită, aduc provocări în procesul de creștere, îi încurajează pe alții să acționeze și promovează valorile companiei.
Există două categorii de activități de unde putem extrage caracteristicile unui lider:
- Ce face liderul unei echipe pentru a crește performanța.
- La ce este atent un lider în echipă și în companie.
Ce face liderul unei echipe pentru a crește performanța -”Sarcina unui lider este să ia oamenii din locul în care se află într-un loc unde nu au mai fost.” Henry Kissinger
- Modelează valorile organizației. Dacă ai clare propriile principii poți modela în mod eficient calea organizației.
Alan Spiegelman, consilier al Northwestern Mutual, o companie americană care oferă servicii financiare, a spus: “Înainte de a putea fi liderul altora, trebuie să știi în mod clar cine ești și care sunt valorile tale de bază. Odată ce știi asta, atunci poți da voce acelor valori și să te simți confortabil în a le împărtăși cu alții “.
Dar valorile liderului nu sunt singurele valori. În fiecare echipă, organizație și comunitate, se adaugă valorile celor care o compun.
Ca lider, trebuie să afirmi valorile comune ale grupului.
- Cultivă controlul emoțional
Prima grijă pe care este necesar să o aibă un lider de echipă atunci când apar situații noi, probleme, provocări este să se asigure că are control. Că el și oamenii din echipă, nu sunt atât de înfierbântați emoțional încât nu mai pot gândi și să apară reacții emoționale.
În momentele de criză liderul este cea mai calmă persoană și asta stabilizează echipă.
Fostul primar al New York-ului, Rudolf Giuliani este celebru pentru unul din citatele care au făcut istorie în lumea leadership-ului și anume lecția de leadership pe care a învățat-o de la tatăl său: ”Fiul meu, când apare o situație de criză e important ca tu să devii cea mai calmă persoană din încăpere”.
- Are o hartă a evoluției cu fiecare pas de urmat
Ceea ce vom constata e că oamenii care au o hartă clară, care le dă măcar direcția de urmat într-un proces, reușesc să își mențină calmul mai ușor și să gândească rațional.
Harta este un fel de procedură de reacție și te va ajuta să abordezi sistemic și strategic pașii pe care urmează să îi faci.
- Analizează problemele care apar pe parcurs
Atunci când analizezi realist o situație trebuie să fii conștient de dimensiunea problemei. Dacă ea este prea mare și dificil de comunicat, cum faci să fie percepută ca fiind gestionabilă?
O transformi într-un set de soluții pe pași în care fiecare membru al echipei are rolul bine definit.
- Motivează membrii echipei să acționeze
Este nevoie de efortul unei echipe pentru a atinge un obiectiv și e nevoie de relații puternice, bazate pe încredere între membrii ei.
Liderul încurajează colaborarea facilitând relațiile dintre membrii, construind un mediu de încredere.
Oamenii sunt motivați să acționeze constant de reacția liderului. De aceea, recunoștința și recompensarea eforturilor este un instrument necesar.
Feadback-ul este un alt instrument valoros. Învață oamenii să dea, să primească si să lucreze în baza feadback-ului.
”Dacă acţiunile tale îi inspiră pe alţii să viseze mai mult, să înveţe mai mult, să facă mai mult şi să devină mai mult, atunci eşti un lider.„ John Quincy Adams
Începând cu 2015 Revista ”Fortune” publică lista ”The World’s 50 Greatest Leaders”.
Sunt oameni din diverse domenii, care schimbă lumea și îi inspiră pe ceilalți să facă la fel.
Unul din exemplele de leadership este Fazle Abed.
În Bangladej, în 1971, după războiul de independență, aproximativ 10 milioane de refugiați s-au întors într-o țară care avea nevoie urgentă de reconstrucție.
Fazle Abed, fost director executiv a înființat ”Comitetul de Dezvoltare Rurală din Bangladesh”, acum cea mai mare organizație non-guvernamentală din lume, care include microfinanțare.
Proiectul său a oferit împrumuturi de 1,6 miliarde de dolari pentru mai mult de 5 milioane de oameni și programe educaționale, pe care le-au absolvit peste 11 milioane de studenți.
La ce este atent un lider în echipă și în companie
Viziunea pe termen lung cuprinde un aspect important, anticiparea.
Cum reușești, în calitate de lider, să anticipezi faptul că urmează schimbări cerute de mediul din care faci parte? Cum să fii pregătit pentru ele?
Atenția ta trebuie îndreptată spre:
- O primă zonă sunt produsele sau serviciile oferite și măsura în care există o anumită plafonare. Dacă un produs sau mai multe au ajuns în zona de plafon este cel mai probabil necesară o schimbare.
- A doua zonă în care să te uiți este la competiție.Competiția de pe piață este într-un proces de schimbare? Sunt mișcări de trupe în competiție? Sunt consolidări, fuziuni, care ar putea să amenințe poziția ta pe piață.
- Al treilea loc în care să te uiți este schimbarea tehnologică. Anumite schimbări de tehnologie pot să producă reale cutremure sau disrupții pe piață care să afecteze organizația din care faci parte.
- Al patrulea loc unde merită să-ți îndrepți atenția este dat de schimbările în economie, care pot duce și la schimbări în comportamentul consumatorilor. Există posibilitatea ca întregul climat economic să se modifice și asta poate să afecteze felul în care se manifestă propria ta organizație. Iar consumatorii în ziua de astăzi, după apariția internetului, au devenit mult mai sceptici, datorită cantității mari de informație. Au alt mod de a avea pretenții în relație cu furnizorii lor, pentru că sunt centrați pe calitate. Te-ai adaptat ca și organizație la aceste așteptări.
- Și nu în ultimul rând uită-te la potențialele schimbări în viața angajaților și la potențialele crize sau perioade de stres.
Ce te învață un lider în astfel de momente:
- cum să reziști într-o situație de criză în calitate de membru al unei organizații, cum să îți stăpânești emoțiile;
- cum să gândești limpede când te afli în criză;
- cum să aduni informații relevante;
- cum să acumulezi suficiente date astfel încât să poți lua decizii informate;
- cum anume să formulezi probleme astfel încât să poți să le transformi în planuri, iar la final să ai idee despre cum să acționezi cu curaj, pentru că niciun plan nu este valabil decât dacă este pus în practică.
Comportamentul unui lider responsabil influențează implicarea și performanța echipei. Așa cum spune și vorba populară: ”ce semeni, aia culegi”.
Este esențial să ne dăm seama că leadershipul este un proces social. Dacă demonstrați mai multe dintre caracteristicile unui lider bun, dar nu reușiți să înțelegeți acest lucru, este posibil să nu ajungeți foarte departe de unul singur. S-ar putea să fiți plăcut și respectat, dar va fi o provocare să vă atingeți obiectivele de echipă sau organizaționale. De asemenea, conducerea nu este o destinație – este ceva la care va trebui să lucrați în mod regulat de-a lungul carierei, indiferent de nivelul la care ajungeți în organizație.
Conducerea se referă mai puțin la un individ puternic sau carismatic și mai mult la un grup de oameni care lucrează împreună pentru a obține rezultate. De aceea spunem că leadershipul este o călătorie – diferite echipe, proiecte, situații și organizații vă vor cere să aplicați aceste abilități în moduri diferite.
Dezvoltă calitățile unui bun lider
Organizațiile pot consolida abilitățile de conducere și pot promova niveluri mai profunde de implicare la locul de muncă, oferind o varietate de oportunități de dezvoltare, de la învățarea la locul de muncă și mentoratul până la programe de formare virtuală mai formale sau de dezvoltare a conducerii. Dar indivizii nu trebuie să aștepte pentru a începe să consolideze aceste caracteristici și calități ale unui bun lider în interiorul lor – puteți începe astăzi.